Paradise paradise - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Carin Dries - WaarBenJij.nu Paradise paradise - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van Carin Dries - WaarBenJij.nu

Paradise paradise

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Carin

08 Februari 2012 | Indonesië, Pemuteran

Good day zoals we onze taxichauffeur mochten noemen zou ons onderweg naar Pemuteran wel even op sleeptouw nemen. De prijs was toch al afgesproken en hij had verder geen andere plannen. We zouden normaliter zo'n 3.5 uur onderweg zijn naar het noordwesten van Bali, maar met zijn sightseeing kon dat wel eens een uurtje of wat langer worden. Ons best. We kwamen langs mooie plekken, hoog in de bergen, laag langs meren. Een leuke koffiestop bij een biologische plantage waar we van alles plant-aardigs te zien kregen. Van cacao bonen tot ananas en vanille tot poepkoffie. Koffiebonen die zijn uitgepoept door een Civet(een kruising tussen een wasbeer en en kat die de koffiebonen eet en door z'n spijsvertering er een speciaal smaakje aangeeft). "Reteduur" maar tot Gooddays ontsteltenis moest ik er natuurlijk een koppie van proeven. Best wel lekker, " you're not gonna Throw up shit in my car, aren't you Hans?" leuk gegeven maar we hebben er toch niets van gekocht. Ik werd er toch een beetje katerig van. Om de tuin toch wat te supporten heeft Carin Ginsengkoffie gekocht. Bij het geboortedorp van onze chauffeur hebben we op een lunch getrakteerd. Na een bezoek aan een reuze waterval zijn we doorgereden naar onze eindbestemming. Onze mond viel open van verbazing. Bedienden in traditionele kledij, een prachtig aangelegde tuin, zwembaden, stille kracht sfeertje , welkomstdrankje, een kamer waarvan je dacht dat ie voor de president van Indonesie was opgemaakt en dat allemaal aan zzzzzzzzzeeee.
Ok ...... Dan maar ff chillen......

De volgende dag met Engelse Nick afgesproken om bij de duikschool verderop een duik te doen want er was veel koraalrif. Ik wilde graag met Nick mee op de boot maar Nick had een pasje waaruit zijn duikervaring bleek en de vriendelijke maar strenge Britse eigenares Amalia had al snel door dat ik mijn duikervaring na 25 jaar volledig was vergeten. Ok ik kon van haar persoonlijk een refreshmentcourse krijgen en dan heel misschien mocht volgende keer met Nick mee op de boot. Bij de eerste de beste vraag over de apparatuur viel ik al door de mand. Er was in de 25 jaar nogal wat veranderd hum. Told her I felt like an asshole en toen was ook gelijk het ijs gebroken. Na wat oefeningen op -2m was het allemaal weer snel vertrouwd en gingen we al snel over op een waanzinnige verkenningstocht. Carin die op de kant zat zei later dat we wel een uur weg zijn geweest. Koralen, 1000 soorten vissen van alle soorten, kleuren en maten, anamonen, spin- en kogelvissen ach je kent het wel van Jacques Cloussoux maar als je er zo met je neus boven op zwemt gaat er wel wat door je heen. Onvergetelijk; We hebben er 's middags nog heerlijk samen gesnorkeld.

Dag 3 zijn we over het strand naar de monkeytemple gelopen. Een mooie hindoetempel waar een apenkolonie huishield (Pura Pulaki). De door Carin op de Ubudmarkt voor een habbekrats aangeschafte sarongs kwamen nu goed van pas. Omdat we toch in de mood waren zijn we daarna doorgelopen (de sarongs maar even afgedaan) naar een hogergelegen tempel 3 km verderop. De Pura Melanting in het tropisch oerwoud. We hadden geluk want er werd zojuist een ceremonie voor een hindoe gezin uitgevoerd. We mochten er getuige van zijn. Naderhand werden ons kleine eetbare offertjes aangeboden die het gezin had meegebracht. Een mooi ritueel dat bedoeld was voor prosperity. Het was heerlijk om er te zijn; peaceful, quiet and spiritual.
De middag hebben verder besteed aan het hangen boven de koraalriffen.
Ik denk inderdaad dat we hier wel een tijdje zullen blijven hangen.
Adam en Eva

• 08 Februari 2012 - 16:24

Nicole:

en weer een mooi verhaal uit t paradijs! Vandaag je pa ontmoet Hans, hij was bij ons in Noord, we hebben hem goed vertroeteld haha!

• 09 Februari 2012 - 11:20

Steffie:

hmmm

• 09 Februari 2012 - 17:47

Marja H.:

Jullie laatste weekje...Heb bijna medelijden met jullie...! Al die mooie verhalen.... ik zal ze missen.
    Groetjes en tot gauw, Marja

• 09 Februari 2012 - 20:55

Pa:

Hans,wat eengeweldige reportage weer ik heb er erg va n genoten ,maar als je zoals il de hongerwinter meegemaakt hebt lijkt mij zo 'n paar keuteltjes echt wel smakelijk...nog
    een paar fijne dagen .

Liefs van T .en Pa.